tirsdag 12. januar 2010

Krønika og været

Den siste måneden har dagsformen min vært uvanlig lav. Jeg har økte smerter og generelle symptomer, og jeg føler meg daff, slapp og lat til enhver tid. Dette er høyst sannsynlig på grunn av vinteren og været akkurat nå; 90% av alle fibromyalgipasienter rapporterer om økte symptomer ved værforandringer, kaldt og/eller vått vær. Årsaken til dette er ikke kjent, men forsøk i Norge og Argentina viser en direkte sammenheng mellom værforandringer og økte symptomer hos fibromyalgipasienter. Undersøkelsen i Norge viste at spesielt Desember og Januar ofte er tunge måneder, med bedringer i April-Mai. Dette er så langt den tyngste vinteren jeg har hatt helsemessig, med mye smerter og lite energi. Jeg er flink å kle meg etter været, det er noe jeg har vært nødt å lære meg på den harde måten. Kler jeg meg dårlig blir jeg dårlig også. Men når jeg først blir kald sitter kulden i meg i lang tid, noen ganger dager av gangen. Det er derfor vanskelig for meg å bevege meg ut når været er som det er i Bergen nå, med ned mot 10 minusgrader og overraskende fuktig luft, temperaturen tatt i betraktning.
Dette er noe jeg skriver ned nå blandt annet for å kartlegge min egen helse. Er Norge et land jeg bør bo i på permanent basis når vinteren her er så ødeleggende for hverdagen min?

Ønsker du å lære mer om fibromyalgi og vær kan du gå her og lese.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden