tirsdag 5. januar 2010

Diagnose Voksesmerter

Fibromyalgi har ingen kjent årsak, men det finnes selvfølgelig mange teorier om saken. Man regner med at fibromyalgi har en eller fler utløsende faktorer som sender kroppen inn i en kronisk stresstilstand. For min del er nok de sterkeste faktorene gener, stress og et noe labert immunforsvar. Fra 9-årsalderen erfarte jeg å ha mer smerter og mindre energi enn jeg opplevde at menneskene rundt meg hadde, noe som igjen gjorde at både jeg selv og andre så på  meg som litt pysete og lat. På mange måter ble jeg altså fort en klassisk tenåring. Men når jeg virkelig ønsket å bli med på skituren, fjellturen eller festen, hadde jeg enten en kranglete forkjølelse eller rett og slett ikke energien til overs. Men jeg vil ikke si jeg manglet noe. Jeg hadde venner, jeg hadde kjærester, jeg hadde en familie som stort sett forsto meg og jeg spillte i korps i mange år. Jeg valgte de aktivitetene som ikke krevde for mye av meg og jeg hadde det fint med dem. Det var bare en ting som ikke stemte, og det var at jeg visste at så og si alt jeg gjorde var jeg sikker på at jeg kunne gjort bedre, om jeg bare hadde hatt ork.

0 Kommentarer:

Legg inn en kommentar

Abonner på Legg inn kommentarer [Atom]

<< Startsiden